TALLER DE METEOROLOGIA


                                                                              ATMOSFERA


A clase hem estat parlant de l'atmosfera, també el Cesc ens ha fet dos experiments i després ens ha fet preguntes. Ens ha dit que l'atmosfera té 5 capes, jo sabia que hi havien diferents capes, i algún nom però només aixó. Va dir les 5 capes i jo només m'havia quedat amb el nom de la primera, la troposfera, perquè es on vivim nosaltres. Després de parlarnos una mica de la atmosfera ens va dir que fosim tots al voltant de dos taules que estaven juntes. Just la taula estava al costat meu i no em vaig tindre que aixecar. Va agafar un got amb aigua, una espelma, i un plat. Jo quan vaig veure el got amb aigua pensava que era per beure, però resulta que era per fer un experiment. De fet, ja ens ha ensenyat 4 i jo no m'havia donat ni compta.

EXPERIMENT 1 : L'ESPELMA

Avui a la classe del Cesc m'ho he passat molt be, perque hem fet uns experiments molt xulos, hem fet un experiment amb una espelma que aixó jo ja ho havia vist a YouTube, jo ja sabia el que anava a passar, pero no sabia que tot l'aire no es deia oxigen sino que es diu aire perque l'oxigen es només un 20%.
 



EXPERIMENT 2: BOLA EN L'AMPOLLA

El primer dia vam fer uns experiments que van ser bastant entretinguts,el de l'espelma amb el got i la boleta. Jo vaig ser la primera en bufar la boleta a dins de l'ampolla pero en comptes de entrar sortia, al veure que tothom no podia conseguir que enstrés la boleta vaig pensar que seria l'aire que rebotava però no em vaig adonar que l'ampolla ja estava plena d'aire, es bastant lògic però costa de donarsen compta.


EXPERIMENT 3: L'EMBUT




Aquest experiment jo ja veia el que pasaria des del principi perque havia vist que al envut hi habia plastilina i que estava força tapat com per que no sortis l'aire. Aixo va ser el que va passar jo ja ho sabia perque ja ho havia vist a internet. 




EXPERIMENT 4: GLOBUS DINS D'UNA  AMAPOLLA


Aquest es el que de moment m'ha agradat més perque no sabia res de com anava el experiment. Al principi vaig pensar que el globus no es podria inflar perquè si l'ampolla estaba plena d'aire , el globus no es podria inflar, l'ampolla petaria. I em preguntava perque hi havien les cintes o tambe creia que el cesc feia força perque no s'umfles l'ampolla pero, despres quan va donar-li l'ampolla al miguel em vaig donar compta de tot.... Tenia un forat!




OBSERVATORI METEORLÒGIC:



                                                                Pressició atmosferica: barometre



                                                      
                                                                Precipitació: pluviometre




                                                                      Força de vent: anemometre




                                                                         Direció del vent: penell



                                                                   Temperatura: termometre




                                                           Humitat: higrometre/psicrometre




EXPERIMENT 5: HIGROMETRE

L'higròmetre es un aparell per messurar l'humitat que fa. Jo i la Emma ja casi hem acabat el nostre higròmetre, només em falta enganxar el cabell i ficar decoracions. Vam quedar a la casa de la Emma per fer-ho i com que haviem d'esperar a que s'enganxes tot vam decidir que la Emma ho acabaría a la la seva. Quan l'haguim acabat et ficare la foto

                                                                              L'ACCIÓ SOLAR:



Avui ens han ensenyat els tres tipus de ones solars diferents que hi ha: llum visible, rajos ultaviolades i l'infraroig
Després de haber explicat tota la teotia em fet un experiment que era difícil de entendre pero cuan ho entens es molt facil


EXPERIMENT 6: L'ALBEDO

 Aquest experiment, com molts altres, ja l'havia vist en internet.Es podria dir que l'albedo es com la capacitat que hi ha d'un objecte en captar la energia de sol y depent de els colors l'energia s'expandeix o es queda estancada i es posa calent.
Hem començat la classe unflants globus blancs, negres i un vermell pero despres el van petar, jo he començat a pensar que aquest experiment  a l'habia fet pero amb els rajos de sol que hi ha ara tardaria molt que es petesin.Fem una mica de teoria,la que jo ja em sabia perque havia vist un video, i pujem al terrat .

Al final si, vam fer el que jo havia vist.Amb una lupa vam fer que globus negre petés i va petar de seguida pero el blanc no va petar.




EXPERIMENT 7: PERQUE FAN FRED ALS POLS?

Aquest va ser l'experiment on vam saber perquè feia tan fret als pols, i la resposta va ser perque no li arriba la suficient llum ara et fico imatges:







EXPERIMENT 8: L'ARC DE SANT MARTÍ

Avui el cesc ens ha portat a la terraza i amb un disc vam fer l'arc de sant marti reflexada en un paper, i ho vam posar cara al sol perque es fes l'arc de sant martí:




PRESIÓ ATMOSFERICA


En aquesta imatge ens explica que l'anticicló (anticiclón, en castellà) es quan hi ha més de 1013 mb, i que quan hi ha menys de 1013 mb es la depresió (borrasca en casetellà).Quan parlo de 1013 mb es l'aire que nosaltres tenim damunt, seria com el que es el nivell del vent adecuat




EXPERIMTENT 9: EGGPERIMENT

 Avui hem començat la classe amb el Cesc preguntan si l'aire pesaba, al que jo li he respost que no,  com tots els meus altres companys. Tota l'estona seguia preguntant fins que tothom digués que si ( jo vaig dir que si sol per sentar-me). Jo pensaba que 'aire no pesava pensava que nomes pesava quan feia vent o algo aixi. Seguidament vam fer un experiment que em va flipar que va ser el de l'ou. S'habia de posar un paper amb foc dins de l'ampolla i ens va explicar era que el foc cremaba el 20% d'oxigen y gràcies a això l'aire de fora empijaba a l'ou per que entrés. 



EXPERIMENT 10: LAUNES QUE ES MOUEN SENSE TOCAR

Vam fer un altre experiment que em va semblar molt extrany perquè jo pensaba que les llaunes es mourien cap a fora, bueno, al cas, aquest experiment consistia en posar dos llaunes damunt de palletes i soplar enmig per a veure que pasaria i el que va passar es que es van juntar jo no m'ho podia creure.



EXPERIMENT 11: PRESIO I UN GOT


El Cesc per aquest experiment ens ha fet anar a la terrassa i ens va dir que si creiem que l'aigua es podia aguantar nomes posant-li un posagots i ficant el got cap avall jo pensava que no s'guantaria pero, es va aguantar perque el cesc ens va explicar que l'aire anava en diferents direcciosi em vaig sorprendre molt

                                 


                                                            

                        

                                                                     EL VENT




Aquestos son els noms que tenen els vents: tramuntana, gregal, llevant, xaloc, migjorn, garbí, ponent i mestral. El vent es mira per on ve, no cap a on va. 



EXPERIMENT 12: GLOBUS VOLADOR

El cesc en aquest experiment va tenia un globus, el va omplir i el va deixar anar, em va sorprendre la simplesa del experiment, suposava que com a dins del globus havia mes aire, al obrir la entrada com estava acumulat sortiria de com, i així era.



EXPERIMENT 13: LA CAPSA DE SABATES AMB L'ESPELMA

Per aquest experiment el Cesc va posar una capsa amb dos forats un a baix i un altre a dalt de la capsa el de a dalt de la capsa era rodo, i una espelma a dins, tenia un altra espelma, i ens va dir que miréssim atents, quan va apropar la espelma al forat d'a baix, el foc de la espelma entrava a dins, però quan ho feia amb el forat d'a dalt, el foc escapava es a dir no volia entrar dins del forat, no entenia perquè era, i era molt simple, el Cesc ens va explicar que l'aire calent tenia tendència a pujar a dalt, llavors  ens va dir que com l'aire calent pujava, obligava al foc de la espelma d'a baix a entrar a la capsa, metres que el d'a dalt pujava. 

EXPERIMENT 14: L'AIRE EN DIFERENTS DIRECCIONS

I per l'ultim experiment el Cesc tenia una vola del mon (era una vola de tenis), que hi havia marcat el nord i el sud, ens va dir que ens fixéssim be en el nord i el sud, suposava que es movien en direccions oposades, però volia estar segur, i no ho acabava de veure molt be el que passava, i va ser això. El Cesc ens va dir que a nosaltres el vent es venia de l'oest, mentrestant a l'hemisferi sud els venia de est. I a mi em va sorprendre bastant lo que va passar.


                                                                         LA TEMPERATURA:



El Cesc amb aquesta classe hem fet com una mica de teoria, la teoria que el Cesc ens va fer va ser que ens van explicar lo que van fer tres diferentes persones, un es deia Celisius l'altre 
es deia Fahrenheit i l'ultim es deia Kelvin lo que van fer va ser fer termometres pero cadascun a la seva manera. En l'imatge es pot veure com son els termometres i com ho han fet cadscun. 





EXPERIMENT 15: EXPLOTA
Vam fer un experiment a clase amb un globus amb aire y un altre amb aigua. Aquest experiment era per ensenyar-nos que hi ha materials que agafen millor la calor i altres que no, com per exemple, l'aigua. Per asustar-nos, també ens va posar el que tenia aigua, però aquest no explotava. Ens va explicar que es perquè a l'aigua li costa molt més calentarse, però quan es calentava li costava refredarse. Es a dir, que hi ha materials que li costen canviar de temperatura.

aquest globus no petara molt rapid perque te aigua

EXPERIMENT 16: QUINA LLAUNA


Vam fer un experiment amb unes llaunes i foc. El Cesc va agafar una llauna, un plat amb aigua i un aparell que llençava foc. Va posar la llauna damunt del plat amb aigua i ens va ensenyar que si cremava una mica la llauna feia com bots. El que pasava era que la llauna es calentava, no podía entrar l'aire, però l'aire volia entrar llavors per aixo feia la llauna com aquests bots o algo així, he de dir que aquest experiment no ho vaig entendre molt bé.


LA HUMITAT:

EXPERIMENT 17: LA PINYA


Aixó per mi no va ser tan un experiment, perquè no vam fer res nomes ho va fer el Cesc i nosaltes no vam veure el procediment. El Cesc ens va portar una pinya i ens va dir que la posaría tota la nit en aigua i al dia següent ens explicaría que es el que pasaría. Com va dir, al dia següent va vindre amb la pinya i estaba tota tancada. Ens va explicar que era per la humitat que havia agafat la pinya. Però aixó no durava per sempre i a les hores es tornaria a obrir.
 





Tindria que anar aqui un altre experiment pero, el Cesc ens va dir que no teniem temps per fer-ho llavors no ho hem fet


ELS NÚVOLS:

EXPERIMENT 18: EL NÚVOL 
Aquest experiment era una mica extrany perquè ens ha fet canviar una idea que ens havien fet desde petits. Els núvols son aigua, però no gasosa, aigua liquida, i a nosaltres ens havien dit sempre que era l'aigua evaporada. El que va fer es agafar una ampolla i una maquina d'aquestes per posar aire, jo ho he vist amb les bicis, però no se com es diu. Va omplir l'ampolla amb aire a pressió i es va crear com una mena de núvol. Aquest experiment si que no l'havia vist mai i em va semblar molt interesant. Despres va dir que qui queria provar-ho primer va elegir a la Ilham i la Ilham em va escollir a mi. Lo que va fer per aquest experiment va ser aixo:

Comentarios

  1. t'ha esforçat en descriure cada un dels experiments

    ResponderEliminar
  2. segur que l'aire volia entrar dins la llauna o l'aire calent de dins volia sortir......?

    ResponderEliminar

Publicar un comentario